Aangekomen in Melbourne zat onze Australische vader ‘David’ al op ons te wachten. Hij was heel wat van plan met ons in de komende vijf dagen. David is de raadsman van een gedeelte van de peninsula van Melbourne. Hij wilde daarom ’s middags eerst eens laten zien hoe het land eruit zag waar hij over mocht waken. Maar eerst had hij nog een verrassing voor Ruud, Ruud heeft namelijk na zijn wandelingen in Tasmanië de panoramafoto’s bij David achter gelaten zodat hij er af en toe nog eens naar kon kijken en toeleven naar het moment dat hij die wandelingen kon gaan doen. Hij heeft deze foto’s laten afdrukken en één van die foto’s zelfs laten inlijsten! En het is werkelijk waar een prachtexemplaar geworden. Daarna de tassen maar even dumpen, daarna een kopje koffie en wat lunch scoren in een leuk tuincentrum en daarna erop uit. Overal had David wel een verhaal over te vertellen, en met zijn geschiedenis als kapitein bij de marine had hij veel aanhangers in deze regio waar ook de marinebasis gevestigd is. We zijn ook nog even bij Denise (de vrouw van David) langs geweest op haar werk. Daarna zijn we naar de marinebasis geweest, erg interessant!

’s Avonds toen Denise thuis kwam zijn we lekker uit eten gegaan bij de tennisclub aan het strand. Hier konden we met een glas champagne toosten op een nieuwtje dat wij te vertellen hadden. Ruud heeft Brenda in Tonga namelijk ten huwelijk gevraagd. En Brenda heeft er nog mee ingestemd ook! Dit konden wij natuurlijk nog niet in ons vorige verhaal publiceren omdat we het aan de familie toch wel persoonlijk wilden vertellen. Het huwelijksaanzoek is onderwater gebeurd, het doosje met de ring in het duikvest en netjes op de knieën, het luchtbelletje dat uit het doosje kwam tussen de Nemo visjes en de anemonen….. Laat uw gedachte maar de vrije loop.
‘David & Denise’ waren zeer verheugd met dit prachtige nieuws, we hebben de champagne rijkelijk laten vloeien en heerlijk genoten van de maaltijd!

De dag erna hebben we de rest van de peninsula in de rondte gereden, eerst op weg naar ‘Fort Nepean’. Hier is het allereerste schot van de tweede wereld oorlog afgevuurd op een Duitse boot. Dit is dus een historisch punt. En David was onze live audioguide in op deze mooie wandeling. De zee is hier erg ruig en de wolken waren zo nu en dan dreigend maar we hebben het droog gehouden. Na ‘Fort Nepean’ hebben we geluncht in een nabijgelegen restaurant, fish & chips voor Ruud & David en een lekker burger voor Brenda, biertje erbij, wat een leven… Vanuit daar zijn we naar ‘Cape Schanck’ gereden, hier heb je een mooie wandeling nabij een vuurtoren. Daarna door naar ‘Flinders’ waar we vanaf het dok de Seadragons probeerden te spotten maar deze lieten zich niet zien. En op de terugweg nog even over Arthurs Seat heen, een berg met uitzicht over de peninsula. ’s Avonds kregen we Dutch-carrots met aardappelpuree en een stukje vlees bereid door Denise, voorgeschoteld.

Zaterdag zijn we naar het centrum van Melbourne afgereisd met de trein, we mochten onszelf de eerste uurtje nog even zelf amuseren omdat David & Denise nog een afspraak hadden. Met de middag pikte ze ons op om te gaan lunchen met James (hun zoon). James moest ’s middags weer aan het werk en wij konden mooi een rondje gaan fietsen op de meegebrachte fietsen. Prachtig zo’n tochtje door het park, langs de rivier van Melbourne naar het centrum toe. Dit was een ritje van zo’n 12 km en het was prachtig weer. In het centrum even een versnapering naar binnen werken en we waren weer klaar voor de terugweg. Leuk hoor al die heuveltjes en kronkeltjes met een mountainbike! We waren weer op tijd terug voor de rugbywedstijd van die avond, Australië moest namelijk tegen Nieuw-Zeeland spelen. Dit gingen we in de kroeg kijken onder het genot van een goeie maaltijd en een drankje. Laura, de dochter van David & Denise kwam ook gezellig meekijken die avond, leuk om Laura en James weer eens te zien na 3,5 jaar. Laura en James wonden samen in een appartement in Melbourne. We hebben een leuke avond gehad, het enige minpuntje was dat Wallaby’s wel dik verloren. van de All-Blacks… Daarna moesten we weer met spinnende bandjes naar huis want de volgende dag moesten we weer heel vroeg op om te gaan skiën op Mt. Buller.

5 Uur ’s morgens gingen David, James, Brenda & Ruud alweer op weg. Het zou 3 tot 4 uur duren voordat we in het skigebied zouden aankomen. En inderdaad 10.00uur zaten we in het liftje naar de top van de berg. Er was alleen helemaal niks te zien, één grote mistwolk omtrok de punt van de berg. Met 3 meter zicht was het niet heel lekker skiën, na een uurtje trok de mist wat meer onderaan de berg wat weg waardoor het zicht goed was en daar konden we een aantal goeie runs maken. Onderaan die goeie run weer omhoog met het liftje, maar oeps daar raakte James & Ruud allebei één van hun ski’s kwijt bij het omhoog gaan. Gelukkig werden deze weer meegegeven met mensen een paar liften achter ons. Lekker lunchen bovenop de berg en daarna op voor de laatste uurtjes, nog even een paar filmpjes en dan de laatste keer naar boven om aan de goeie kant van de berg weer af te dalen. En aldaar verloor James nogmaals zijn ski in hetzelfde liftje. Lekker de oogjes dicht op de terugweg en bij Denise stond het eten al bijna klaar toen we om 20.00 thuiskwamen. Wat een dag!

Maandag hebben we het rustig aan gedaan, we zijn nog met David gaan shoppen voor een tent en matrassen die we konden  gaan gebruiken op ons volgende avontuur in Darwin. Daar ook lekker geluncht, want ja shoppen daar wordt je moe van en als je moe wordt dan moet je weer wat energie opdoen…. De rest van de middag hadden wij mooi de tijd om ons eerste verhaal te publiceren en het één en ander uit te zoeken voor Darwin. ’s Avonds werden we nog verwend met een heerlijke Maleisische Curry.

We moesten alweer vroeg op het vliegveld zijn, dus weer om 5.30uur uit bed. Nee, het leven van deze globetrotters gaat niet altijd over rozen, iedere dag vroeg opstaan niet uitslapen, wat nou vakantie? David heeft ons netjes weggebracht, wat een geweldige tijd heeft deze familie ons toch weer bezorgd in die paar dagen tijd dat wij er zijn verbleven! Deze herinneringen zullen ons altijd bij blijven!

In Darwin aangekomen zijn we maar eens gaan kijken hoe naar het centrum te komen. Het backpacken zit er bij beiden nog aardig in, dus zo goedkoop mogelijk. Een aangezien een shuttlebus voor een afstandje van 10km $60,- ging kosten, zijn wij op zoek gegaan naar een betere weg. De meneer van de shuttlebus had ons gezegd dat er wel een gewone bus was maar dat dit zo’n 3km lopen was, en dat door de 34graden, dat wil je niet. Hoe dan ook wij waren vast besloten naar een andere oplossing te zoeken. Zoekt en gij zult vinden, zo was er ook een bus 400meter verderop en die ging eerst naar een andere halte waar je weer over kon stappen op een bus naar het centrum een busticket was maar liefst $3,- voor 3 uur onbeperkt reizen. Dat is pas een bargain! In het centrum aangekomen hebben we ingecheckt bij ons hostel en zijn we Darwin wat gaan verkennen. Darwin is niet zo groot en is vooral een tussenstop voor toeristen die de national parks willen bezoeken. ’s Avonds op tijd te bed want we waren wel aardig moe van al dat reizen, rennen en vliegen.

De volgende dag konden we onze bolide ophalen bij het verhuurstation. Een gave Jurassic Park wagen met maar liefst 398.000 km’s op de teller. Het was een Honda CRV all-wheel-drive, net zoiets als 4-wheel-drive maar dan altijd 4 wielen aangedreven. We konden alle 4-wheel-drive paden doen, dus Ruud kon zijn geluk al niet op! Eerst mega-inkopen doen bij de supermarkt, voor 8 dagen eten en drinken. En toen op weg naar onze eerste camping. Onderweg hebben we nog een afslag genomen naar het two-mile-hole, dit zou voor gewone auto’s ook toegankelijk zijn. Maar hier hebben wij de twijfels over gekregen. Los zand en keien over riviertjes die opgedroogd waren, nee wij denken toch niet dat een normale auto hier ver gekomen zou zijn. Daarna door naar onze eerste nacht kamperen, Brenda & Ruud hebben nog nooit samen gekampeerd, wat een feestje! Red-Lily-billabong was de naam van deze overnachtingsplaats. Een prachtig plekje aan het water gevonden, maar het zou toch helemaal prachtig zijn als we aan de andere kant van het water konden staan. Dan konden we de zon zien zakken met het uitzicht op de billabong. Dus we zijn nog even verder gaan kijken of we aan de andere kant konden komen. Dit hield helaas niet over, we moesten weer terug naar onze eerste stek. Onderweg terug spotte Brenda onze eerste krokodil! Het was nog een grote ook, maar toen Ruud de wagen uitstapte om een foto te maken was het beestje van zo’n 4 a 5 meter daar niet zo van gecharmeerd en vertrok de billabong weer in… Blijkbaar hield deze er niet zo erg van om te poseren voor de camera. We wisten nu wel dat er krokodillen in de billabong zouden zitten, en niet zulke kleintjes ook! Dan toch de tent maar ietsje verder van het water afgezet als dat we in eerste instantie in gedachte hadden… Er staan ook nergens regels hoe ver je uit de kant moet blijven ofzo, wel overal waarschuwingsbordjes dat er mogelijk krokodillen zitten en dat je op moet passen. Zo zaten wij nu op zo’n 10 meter afstand van het water. Lekker een wijntje bij de ondergaande zon en daarna aan de pasta, lekker makkelijk van die kant en klare pakketjes. ’s Avonds kon je prachtig de sterren bekijken, we zaten in de middle of nowhere en er was niemand anders in de buurt. Met de zaklamp nog even controleren of er oogjes op het wateroppervlak te zien waren, en jawel, helemaal aan de overkant lag er eentje! Toen de tent in om onze eerste nacht kamperen een feit te maken. Nog even een keertje controleren voor de oogjes op het water, en wat was dat nu één krokodil wel heel erg dicht bij de oever waar onze tent stond.

Toch lekker geslapen die nacht, totdat je bij zonsopgang wakker gezongen en geschreeuwd wordt door allerlei vogeltjes. Lekker ontbijten bij zonsopgang en weer inpakken om de weg te vervolgen richting Mamukala, hier hebben we een prachtige wandeling gedaan waar we allemaal vogeltjes hebben gezien en waar we langs een billabong liepen waar het helemaal vol zat met vogels. Daarna door naar Ubirr, hier zijn heel veel schilderingen te zien van de Aboriginals, en het was ook erg indrukwekkend! Ook prachtige uitzichten van de bovenkant van een rotspartij. Met de middag zijn we naar het Informatiecentrum van Kakadu geweest om nog meer informatie op te doen en een broodje te eten. Toen nog even in Jabiru de auto vullen en onze planning doornemen, en doooorrr… Hierna zijn we naar Nourlangie Rock gereden, we zouden eigenlijk niet zoveel moeten lopen op het heetst van de dag… Maar jullie weten inmiddels een beetje hoe Ruud is, die wil alleen maar bergtoppen beklimmen! En zo liepen Brenda & Ruud netjes een klein rondje van 1,5km maar na heel lief vragen door Ruud aan Brenda stemde Brenda toch in om nog even van wat meer uitzicht te genieten. En het was prachtig, wel lekker warm, naar Ruud’s inzien zeker de moeite waard, die van Brenda houden we maar even achterwege. Het was inmiddels donderdag en vrijdag of zaterdag wilden we eigenlijk wel de ‘Yellow-water-cruise’ doen, aangezien het zaterdag zomaar wat drukker zou kunnen wezen besloten we deze op vrijdag te gaan doen en alvast door te rijden naar deze camping. Hier hadden ze een zwembad en douches! En met zonsondergang zijn we alvast naar de Yellow-waters gegaan om daar de zonsondergang te bekijken, deze was werkelijk adembenemend! Perfect stil water een rookpluim op de achtergrond en een krokodil die voor de zon langs zwom, het enigste dat minder was, was dat het erg warm was volgens Brenda. ’s Avonds lekker nog even een verkoelende duik in het zwembad, daarna eten met een lekker wijntje erbij en door de tent in.

1. David Garnock says:

Hi Ruud…….. Unfortunately, the automatic translation into Emglish doesn’t seem to be working so your narrative is a bit “double Dutch” to me. Any chance you can do a quick translation for me?
    Cheers…… David
    (PS: But it was great to see you & Brenda again! Has everybody been told the “good news” yet?)

2. David Garnock says:

Hi Ruud & Brenda……… That’s much better. I can read your story now! Thank you for saying nice things about your visit to Melbourne. It was a very busy visit, but we all really had a great time. And the best bit was hearing your very welcome “news” about your engagement to be married to each other! Like your ‘real’ parents, we (your ‘Aussie’ parents) were thrilled too. Although we were confident that you are a good match for each other, we are really pleased to hear that your love for each other survived the first real “test”, namely camping together in a small car & a small tent in the Northern Territory for 9 days!!!! Well done! The next 50 years will be much easier!